اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل
درباره وبلاگ
منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی (ع): پیشدستی در کارهای عملی وظیفه بزرگ اخلاقی و عاقلانه دولت ها ، صنعت گران ، کشاورزان ، سرمایه داران و کارآفرینان، پژوهشگران، طراحان علمی و صنعتی ، استادان دانشگاهها، مدیران اقتصادی و پارک های علمی و فناوری است و وظیفه همه این است که کشور را در برابردشمنان، مستحکم ، غیرقابل نفوذ و غیرقابل تاثیرپذیر کنند. این موضوع، یکی از اقتضائات اقتصاد مقاومتی است.
(رهبر معظم انقلاب)
مجموعه‌ی سیاستهای اقتصاد مقاومتی در واقع یک الگوی بومی و علمی است که برآمده‌ی از فرهنگ انقلابی و اسلامی ما است؛ متناسب با وضعیت امروز و فردای ما است
تمامیت اقتصاد مقاومتی را رونق تولید ملی و مزیت محور تشکیل می دهد و دستاورد صریح آن را هم توسعه استفاده از عوامل تولید از جمله اشتغال نیروی انسانی تشکیل می دهد. 

تشدید مشکلات بیکاری در ایران هم به ویژه در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاب می کند که نهضت توسعه اشتغال با رویکرد تک رقمی شدن نرخ بیکاری دو رقمی و رسیدن ان به دامنه 5 درصدی در الویت باشد.

ترکیب بهینه این دو اولویت یعنی اقتصاد مقاومتی و نیاز بازر کار به اقدام و عمل موثر در سال جاری و اغاز نهضت توسعه تولید نیاز برای دوره های اینده دارد.

بازار کار ایران در یک دهه اخیر با انتقال متقاضیان کار به دانشگاه ها و تحصیلات تکمیلی همراه بوده و این روند به افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی منجر شده است.

برخی ها می گویند 85 نفر در هر ساعت و حدود 2 هزار نفر در شبانه روز به جمع متقاضیان بازار کار افزوده می شودکه بخش عمده آنها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و البته هجوم دختران و بانوان فارغ التحصیل به بازار کار در سال های اینده شدت بیشتری هم خواهد یافت.

بیکاری رو به افزایش است و گاهی نرخ های بیکاری که اعلام می شود ، مورد تایید و قبول بیشتر کارشناسان قرار نگرفته است. باید به سمت نهضت کارآفرینی و ایجاد اشتغال حرکت کنیم و از دولت انتظار می رود بودجه مستقلی برای مدیریت بازار و کار و توسعه اشتغال در نظر گیرد.

حمایت از تکمیل تولید بنگاه های اقتصادی تا ظرفیت اسمی ، حمایت از بنگاههای آماده بهره برداری و حمایت از کسب و کارهای کوچک برای توسعه اشتغال ضروری است.

X