اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل
درباره وبلاگ
منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم رضوی (ع): پیشدستی در کارهای عملی وظیفه بزرگ اخلاقی و عاقلانه دولت ها ، صنعت گران ، کشاورزان ، سرمایه داران و کارآفرینان، پژوهشگران، طراحان علمی و صنعتی ، استادان دانشگاهها، مدیران اقتصادی و پارک های علمی و فناوری است و وظیفه همه این است که کشور را در برابردشمنان، مستحکم ، غیرقابل نفوذ و غیرقابل تاثیرپذیر کنند. این موضوع، یکی از اقتضائات اقتصاد مقاومتی است.
(رهبر معظم انقلاب)
مجموعه‌ی سیاستهای اقتصاد مقاومتی در واقع یک الگوی بومی و علمی است که برآمده‌ی از فرهنگ انقلابی و اسلامی ما است؛ متناسب با وضعیت امروز و فردای ما است
آینده نظام های آموزشی کارآمد را توسعه کارآفرینی تشکیل می دهد و باید دانش آموزان و دانشجویان صاحب مهارت های بازار کار و کسب و کار باشند و همگرایی نظام آموزش های رسمی با مطالبات بازار کار کامل باشد.

پیوند آموزش با محیط کار در قالب مهارت آموزی موجب می‌شود فارغ‌التحصیلان پس از پایان آموزش بلافاصله وارد بازار کار شوند و باید همه تلاش کنیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پس از پایان آموزش به سرعت وارد بازار کار شوند.

سازمان فنی و حرفه ای کشور، آموزش های حین کار و طرح هایی مانند طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی می تواند کیفیت نیروی انسانی را برای حضور در کار متناسب سازی کند.

بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی هم گران قیمت هستند که هم خانواده هایشان و هم جامعه برایشان هزینه های زیادی کرده اند و در علم بازار کار ، اشتغال یک متغیر سیستمی است و باید مجموعه ای عوامل فعال باشد تا ضریب اشتغال بالا و ضریب بیکاری پایین شود.
با توجه به اینکه بیش از 50 درصد بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهد ، باید توسعه کارآفرینی و تقویت بنگاه های اقتصادی در اولویت قرار گیرد. 

بیش از 600 روش برای پیدا کردن کسب و کار در جامعه ایران وجود دارد اما فقط عمده نیروی کار جویای اشتغال به فکر استخدام است و این روند نمی تواند به توسعه هوشمند و قابلیت محور بازار کار کمک کند.

همه سیاست ها و تلاش ها باید متوجه توسعه فرصت های شغلی مبتنی بر کارافرینی باشد. 

در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاهی ممکن است مبانی نظری رشته های تحصیلی را به خوبی یاد بگیرند اما آمادگی حضور در بازار کار را ندارند و باید طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی این خلاء مهارتی را برطرف کند.

متاسفانه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر و دو برابر نرخ بیکاری عمومی است و برنامه ریزی جدی می خواهد.
موسسه توسعه جهانی کارآفرینی پیش بینی کرده است در سال 2016 رتبه کارآفرینی ایران در میان 130 کشور به 80 و در میان 15 کشور منطقه خاورمیانه و شمال افریقا به 14 خواهد رسید که البته رتبه مطلوبی نیست و باید بهبود یابد.

X